15 lat programu Klasa Festool
Wywiad z Pauliną Wróbel, dyrektor marketingu i szkoleń Festool Polska

W roku 2025 Festool będzie obchodzić jubileusz. Przedsiębiorstwo dostarcza narzędzia od 1925 r. W Polsce prowadzi działalność prawie 35 lat. Co składa się na jego sukces jako konstruktora, producenta i pracodawcy?
Festool, działając od prawie 100 lat, wie, z jakimi wyzwaniami zmagają się fachowcy poszukujący doskonałych narzędzi, a dla nas ta doskonałość to nie tylko zapewnienie świetnych wyników, lecz również komfort i bezpieczeństwo użytkowników. Konstruujemy zatem wydajne, wytrzymałe, a przy tym bezpieczne i lekkie narzędzia dla branż drzewnej i remontowo-budowlanej. Na polskim rynku oferujemy zarówno elektronarzędzia, jak i akcesoria. Skupiamy się na kompleksowej obsłudze, dlatego zapewniamy również fachowy serwis naszych narzędzi oraz praktyczne szkolenia.
Podstawa sukcesu to zawsze ludzie, a nasi pracownicy są dla nas najważniejsi. Jesteśmy firmą będącą częścią rodzinnego przedsiębiorstwa, dlatego stawiamy na rozwój pracowników, a jednocześnie dbamy o przestrzeń na ich życie osobiste. Zespół Festool Polska tworzy ponad 40 osób. Dla nich praca i pasja to obszary, które z sukcesem można łączyć. Lubią przychodzić do pracy, pasjonują się tym, co robią, są aktywni na co dzień i dają z siebie wszystko, co najlepsze dla firmy, a tym samym dla naszych klientów. Oferujemy pracę przy ciekawych projektach w międzynarodowym i innowacyjnym przedsiębiorstwie. Zapraszamy osoby, które chcą z nami kreować rzeczywistość i umacniać pozycję Festool na rynku wraz z pozostałymi 3 tys. pracowników firmy w 58 krajach. Zapewniamy bardzo dobre warunki pracy, szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, promujemy nowe pomysły.
Jesteśmy też świadomi naszego wpływu na środowisko naturalne. Dlatego proekologiczne podejście to nieodłączna część zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa. Dzięki temu udało nam się już zrealizować kilka projektów.
Jakie działania realizuje firma w tym zakresie?
Zrównoważony rozwój musi uwzględniać i rozwiązywać wiele
problemów związanych z ekologią, jak na przykład emisja gazów cieplarnianych, zużycie energii, wykorzystanie zasobów naturalnych i aspekty społeczne. Od wielu lat Festool świadomie skupia się m.in. na jakości produktów, dzięki czemu poprawia się ich ogólny bilans ekologiczny. Wiedza o długiej żywotności naszych produktów jest przekazywana podczas szkoleń dla wykonawców i dystrybutorów, organizowanych w naszej siedzibie. Dodatkowo Festool daje dziesięcioletnią gwarancję na części zamienne narzędzi od zakończenia ich produkcji. Dzięki temu do naprawy trafiają narzędzia będące w profesjonalnym użyciu nawet ponad 30 lat, a ich defekt wcale nie musi oznaczać końca życia produktu.
Festool idzie jednak o krok dalej i jako cel stawia sobie wytworzenie surowców w wyniku odpowiedzialnej gospodarki leśnej, według wysokich standardów ekologicznych i społecznych. Dlatego z powodzeniem poddaje produkty procedurze certyfikacji FSC. Ten certyfikat przyznaje się tylko wyrobom wyprodukowanym z odpowiednich surowców. Dzięki uzyskaniu certyfikatu FSC Festool został jednym z pierwszych producentów elektronarzędzi angażujących się w zachowanie lasów dla przyszłych pokoleń. Od 2023 r. 90 proc. opakowań naszych produktów jest wytwarzanych z materiałów, drewna i celulozy, które pochodzą ze źródeł spełniających normy FSC. Certyfikat FSC dotyczy m.in. takich naszych produktów, jak łączniki do drewna DOMINO, worki filtrujące, filtry powietrza, papiery ścierne i stoły wielofunkcyjne. Dodatkowo dzięki zmianie opakowań blistrowych na kartonowe około 80 ton plastiku zostanie w przyszłości zastąpionych bardziej zrównoważonym materiałem, a inwestycje w opakowania transportowe pozwolą ograniczyć stosowanie materiałów wypełniających i tworzyw sztucznych o 75 proc. Warto podkreślić, że nasze zużyte urządzenia są poddawane procesom recyclingu w przyjazny dla środowiska sposób. Po długoletnim używaniu urządzeń Festool można je bezpłatnie oddać na publiczne składowisko, u partnera handlowego lub w serwisie Festool.
Jak ocenia pani przyszłość branż drzewnej i remontowo-budowlanej, w tym w kontekście wyzwań kompetencyjnych
Zapotrzebowanie rynku na specjalistów branży drzewnej i remontowo‑budowlanej jest ogromne. W ostatnich latach wzrasta m.in. świadomość ekologiczna, co sprawia, że zwiększa się zainteresowanie produktami wykonanymi z naturalnych, zrównoważonych materiałów. Absolwent kierunku technik technologii drewna może znaleźć zatrudnienie nie tylko w zakładach z branż drzewnej, meblarskiej czy tartacznej, ale także w firmach i przedstawicielstwach handlowych, przemyśle budowlanym, stoczniowym i maszynowym, biurach projektowych, laboratoriach branżowych.
Absolwenci szkół w dużej mierze są jednak teoretykami, bez gruntownego przygotowania praktycznego. Mierząc się z zadaniami, jakie powierzają im pracodawcy, czują się niepewnie, a to z kolei powoduje, że nie podejmują wyzwań, które pomogłyby im podnosić kwalifikacje. Myślę, że dotyczy to wielu zawodów. W mojej specjalizacji, czyli marketingu, jest podobnie. Jako absolwentka amerykańskiej uczelni mam obraz tego, z jaką wiedzą praktyczną kończy się tam szkołę. Moimi wykładowcami byli szefowie wielkich agencji reklamowych i korporacji. Przytaczali konkretne przykłady, robiliśmy projekty promujące konkretne produkty, więc kończąc studia, byłam przygotowana do prowadzenia projektów i tworzenia kampanii. Dziś, współpracując z absolwentami kierunków marketingowych, oczekuję od nich podobnego przygotowania. Tymczasem często musimy zacząć od kształcenia i przygotowania do zawodu, aby umożliwić pracownikowi samodzielną pracę i oczekiwać od niego odpowiedzialności za realizację powierzonych zadań.
W poprzednich numerach czasopisma „My Zawodowcy” – wydanych w latach 2017-2018 – zostało udokumentowane zaangażowanie firmy Festool Polska w realizację docenianych przez uczniów, absolwentów i nauczycieli przedsięwzięć. Jednym z nich jest program Klasa Festool, który wspiera edukację młodzieży już od 15 lat. Jaka była główna motywacja do realizacji tego projektu?
Jesteśmy świadomi naszej odpowiedzialności społecznej i rozumiemy, jaką rolę odgrywamy w społeczeństwie. Dlatego wspieranie szkół jest dla nas naturalnym procesem. Znamy potrzeby szkolnictwa zawodowego i możemy skutecznie te potrzeby zaspokajać oraz dostosowywać wprowadzanie nowych technologii. Profesjonalne narzędzie to przecież nic innego jak przedłużenie rąk fachowców. Bardzo ważne w kształtowaniu młodych adeptów sztuki stolarskiej czy branży remontowo-budowlanej, zdobywających umiejętności w szkołach branżowych i technikach, jest zagwarantowanie im praktyk zawodowych oraz zajęć praktycznych na odpowiednim poziomie. Podążając za naszą filozofią tworzenia systemów, opracowaliśmy projekt polegający na całościowym wsparciu szkół w celu wykształcenia cenionych na rynku fachowców. Klasa Festool to elitarny program współpracy Festool Polska z wybranymi szkołami branżowymi i technikami, wspierający najzdolniejszych uczniów. Głównym jego celem jest wykształcenie wysokiej klasy specjalistów w branżach drzewnej i remontowo-budowlanej, którzy opierając się na tradycyjnej wiedzy z dziedziny obróbki drewna, będą potrafili wykorzystywać w pracy oferowane przez naszą firmę najnowocześniejsze na rynku systemy narzędziowe. Opracowany przez Festool Polska – we współpracy ze szkołą – system jest uzupełnieniem dotychczasowych form kształcenia zawodowego. Ma pomóc nauczycielom i uczniom biorącym udział w programie w zdobyciu umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów technologicznych w dziedzinie obróbki drewna.
Jak podsumowałaby pani dotychczasowe efekty programu Klasa Festool?
Aktywnie i z wieloma sukcesami współpracujemy m.in. z Zespołem Szkół Drzewnych i Leśnych im. Jana Kochanowskiego w Garbatce-Letnisku, gdzie rozpoczęliśmy realizację tego projektu, z Zespołem Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku oraz Zespołem Szkół Budowlano-Drzewnych w Poznaniu. Do programu wkrótce dołączą kolejne placówki. Realizowany od 2009 r. projekt Klasa Festool obejmuje wiele płaszczyzn. Prowadzimy młodych ludzi krok po kroku, ucząc, jak wykonywać prace prawidłowo, bezpiecznie i zgodnie z najnowszymi wymogami technologicznymi. Dwa razy w roku najbardziej wyróżniający się uczniowie wraz z opiekunami wyjeżdżają do Centrum Szkoleniowego Festool Polska, gdzie pod okiem naszego trenera odbywają szkolenia tematyczne z praktycznego wykorzystania elektronarzędzi. W trakcie tych spotkań mają możliwość rozwiązywania ewentualnych sytuacji problemowych, jakie mogą się pojawić podczas zajęć w szkole. Doradzamy im też, jak przetrwać na bardzo konkurencyjnym rynku usług, aby po ukończeniu szkoły mogli tworzyć elitę rzemieślniczą. Na koniec każdego roku szkolnego uczniowie otrzymują wyróżnienia za osiągnięcia w nauce, co jest zwieńczeniem ich rocznej pracy. Niektórzy z nich odbywają u nas praktyki zawodowe, a także znajdują stałe zatrudnienie. Cyklicznie organizujemy również szkolenia dla nauczycieli zawodu, aby byli na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi.

Uczeń Klasy Festool w Centrum Szkoleniowym Festool Polska

Sławomir Trojan, trener w Festool Polska, z uczniem Klasy Festool

Uczniowie Klasy Festool w Centrum Szkoleniowym Festool Polska

Warto podkreślić, że program Klasa Festool obejmuje też inicjatywy skierowane do nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz nauczycieli praktycznej nauki zawodu.
Każdy zawód wymaga przygotowania praktycznego, dlatego w szkołach różnego szczebla przedmiotów zawodowych powinni uczyć praktycy. Ważne jest też ich zaangażowanie. Zawód nauczyciela to misja, polegająca m.in. na wprowadzaniu do nauczania nowych rozwiązań umożliwiających uczniom podnoszenie kompetencji. Na pewno nie jest to łatwe zadanie. Brakuje podręczników zawierających aktualne rozwiązania techniczne, a nauczyciele często nie mają dostępu do nowych technologii. Bywa, że są zaskakiwani wiedzą uczniów, których rodzice posiadają na przykład warsztat stolarski. Dzięki realizowanemu przez nas programowi Klasa Festool to się zmienia, ponieważ mamy świadomość, że nauczyciele muszą mieć dostęp do nowych technologii i materiałów dydaktycznych, aby móc zarażać młodych fachowców pięknem nauczanego zawodu. Dlatego chętnie wspieramy nauczycieli, którzy na co dzień uczą obsługi elektronarzędzi.
Festool wspiera też wiele inicjatyw mających na celu doskonalenie umiejętności zawodowych oraz popularyzację zawodów związanych z branżami drzewną i remontowo-budowlaną. Jest partnerem m.in. zawodów EuroSkills i współinicjatorem Międzynarodowego Konkursu Stolarskiego „East Wood Masters”, organizowanego przez Zespół Szkół Technicznych w Białymstoku. Jaka jest rola firmy w tych przedsięwzięciach? Jak ocenia pani zaangażowanie i umiejętności uczestników tych konkursów?
Festool od lat angażuje się w przygotowanie młodych talentów do udziału w zawodach EuroSkills. Ten największy w Europie konkurs umiejętności zawodowych jest organizowany co dwa lata i gromadzi setki młodych profesjonalistów, którzy podczas trzech dni rywalizują w ponad 40 konkurencjach. Ósma edycja tego wydarzenia odbyła się we wrześniu 2023 r. w Gdańsku. W konkursie wzięło udział prawie 600 zawodników z 32 krajów. Festool był jego głównym sponsorem, wyposażając w narzędzia oraz materiały eksploatacyjne stanowiska w konkurencjach: meblarstwo, stolarstwo, ciesielstwo, architektura krajobrazu, tynkarstwo i sucha zabudowa, układanie podłóg, murarstwo oraz malowanie i dekoracje.

EuroSkills Gdańsk 2023: Radosław Kropaczewski – zawodnik w konkurencji stolarstwo

EuroSkills Gdańsk 2023: Radosław Kropaczewski – zawodnik, Marcin Tomaszewski – ekspert EuroSkills

EuroSkills Gdańsk 2023: zawodnicy w konkurencji meblarstwo

To ogromne przedsięwzięcie logistyczne, do którego przygotowania trwały rok, udało się zrealizować dzięki doskonałej współpracy Marcela Pfosta, wieloletniego pracownika i kierownika działu szkoleń i targów w Festool Niemcy, z zespołem Festool Polska. W ceremonii otwarcia udział wzięli m.in. autoryzowani dystrybutorzy Festool w Polsce, a także Barbara Austel, wnuczka założyciela firmy i przewodnicząca Rady Nadzorczej Festool, która wspiera i dopinguje młode talenty. Zaangażowanie w przygotowania i przebieg konkursu pozwoliło nam zarówno poczuć niesamowite emocje, które towarzyszą zawodnikom oraz ich ekspertom, jak i ugruntować nasz wpływ na edukację zawodową poprzez m.in. wsparcie młodych ludzi w doskonaleniu umiejętności.

EuroSkills Gdańsk 2023: Barbara Austel i Jens Graner

EuroSkills Gdańsk 2023: Paulina Wróbel z córką Marysią na ceremonii zamknięcia 

W zespole Festool Polska jest m.in. Kamil Parada, pracujący na stanowisku trenera, a ponadto ekspert EuroSkills. Warto podkreślić, że kilka lat temu był uczestnikiem programu Klasa Festool. Jednym z naszych utalentowanych podopiecznych był także Radosław Kropaczewski, zdobywca tytułu mistrza Polski w stolarstwie w WorldSkills Poland, a obecnie nauczyciel w Zespole Szkół Budowlano-Drzewnych w Poznaniu.
Jakie przedsięwzięcia zamierza zrealizować Festool w roku szkolnym 2024/2025?
Poprzez współpracę z placówkami oświatowymi i rozwój projektu Klasa Festool chcemy wykształcić wysokiej klasy specjalistów gotowych wejść na rynek pracy, dlatego nie ustajemy w szkoleniach zarówno dla nauczycieli, jak i ich wychowanków. Przygotowujemy się ponadto do przyjęcia do programu nowych szkół, m.in. z Reszla, z którymi będziemy realizować cykl szkoleń. Jesteśmy także współorganizatorem eliminacji do kolejnej edycji SkillsPoland wraz z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji. Rozpoczęliśmy również przygotowania do 3. edycji Międzynarodowego Konkursu Stolarskiego „East Wood Masters”. Naszym celem jest również promocja i popularyzacja szkolnictwa zawodowego w Polsce poprzez udział młodych fachowców w konkursach organizowanych przez WorldSkills Poland oraz innych wydarzeniach.
Rozmawiała Anna Świdurska
Paulina Wróbel
Jest absolwentką UConn w Stamford, USA. Pracę w Festool Polska rozpoczęła w 2014 r. w dziale marketingu, a od 2023 r. pełni funkcję dyrektora marketingu i szkoleń. Od początku zatrudnienia w Festool angażuje się w realizację programu edukacyjnego Klasa Festool, który ma na celu zwiększenie efektywności kształcenia w zawodach związanych z branżami drzewną i remontowo-budowlaną, m.in. poprzez wsparcie najzdolniejszych uczniów. Reprezentuje przedsiębiorstwo podczas spotkań z przedstawicielami szkół, identyfikuje i analizuje potrzeby szkół w zakresie tworzenia warunków do rozwijania umiejętności praktycznych, zapewnienia uczniom i nauczycielom dostępu do nowych technologii i środków dydaktycznych oraz umożliwiania uczniom udziału w zajęciach prowadzonych przez pracowników firmy. Wspiera trenerów przygotowujących uczniów do konkursów umiejętności zawodowych, na przykład EuroSkills oraz Międzynarodowego Konkursu Stolarskiego „East Wood Masters”. Uczestniczy w debatach i konferencjach poświęconych współpracy szkół i uczelni z przedsiębiorstwami.