Volkswagen Poznań świętuje w tym roku 20. rocznicę współpracy z sektorem edukacji. Firma konsekwentnie buduje pomost między szkołami i uczelniami a przemysłem, inwestując w rozwój kompetencji młodych ludzi, nie zapominając jednocześnie o takich wartościach, jak otwartość i szacunek.
Z okazji jubileuszu 28 października odbyła się gala, w której uczestniczyli m.in. samorządowcy, rektorzy, władze dziekańskie i partnerzy poznańskich uczelni, dyrekcje partnerskich szkół, a także władze Volkswagen Poznań i przedstawiciele zakładowej „Solidarności”.
– Od 2005 r. tworzymy warunki do rozwoju przyszłych specjalistów. Dzięki współpracy ze szkołami branżowymi ze Swarzędza i Wrześni, a także poznańskimi uczelniami, jesteśmy w stanie wspólnie zaoferować optymalne warunki do nauki młodym ludziom, którzy stoją przed wyborem drogi zawodowej – mówi Jolanta Musielak, członkini zarządu ds. personalnych i organizacji w Volkswagen Poznań. – Nasze programy edukacyjne to nie tylko nauka techniczna i nowe kompetencje, ale także wartości, które młodzi ludzie zabierają z sobą na całe życie – dodaje.
Podczas uroczystości pokazano m.in. praktyczne znaczenie edukacji dla przemysłu, zaś swoją ścieżkę kariery przedstawili absolwenci klas patronackich oraz programów studenckich. Nie zabrakło podziękowań i podsumowania minionego 20-lecia. Przedstawiono również wyzwania dla przyszłych ekspertów branży motoryzacyjnej.
Praktyczna nauka zawodu
Pierwsza klasa patronacka Volkswagen Poznań powstała w 2005 r. w Zespole Szkół nr 1 im. Powstańców Wielkopolskich w Swarzędzu. Od 2016 r. projekt obejmuje także Zespół Szkół Politechnicznych im. Bohaterów Monte Cassino we Wrześni. Obecnie w obu placówkach kształci się 110 uczniów w zawodach: automatyk, mechatronik z elementami odlewnictwa, mechanik precyzyjny oraz elektromechanik pojazdów samochodowych. Ponadto oferta spółki Volkswagen Poznań w zakresie kształcenia zawodowego na poziomie branżowej szkoły I stopnia została rozszerzona o klasy technikum – warto dodać, że także technikum dualnego w takich zawodach, jak robotyk, automatyk i mechatronik.
– Partnerstwo z Volkswagen Poznań pozwala naszym uczniom zdobywać nie tylko wiedzę techniczną, ale też doświadczenie w projektach międzynarodowych i działaniach społecznych – mówi Przemysław Jankiewicz ,dyrektor Zespołu Szkół nr 1 w Swarzędzu.
– Nasza współpraca, choć krótsza, przyniosła wiele ważnych doświadczeń naszym uczniom, którzy dzięki praktykom i projektom rozwijają kompetencje niezbędne w nowoczesnym przemyśle motoryzacyjnym – dodaje Bogdan Nowak, dyrektor Zespołu Szkół Politechnicznych we Wrześni.
Od początku działalności w klasach patronackich wykształcono niemal 800 absolwentów. Około 85 proc. z nich kontynuuje pracę w Volkswagen Poznań. Co istotne, oprócz wiedzy uczniowie zdobywają doświadczenie w międzynarodowych projektach z kolegami ze Skoda Mlada Boleslav i z VW w Wolfsburgu. Angażują się także w inicjatywy społeczne, takie jak sadzenie drzew, sprzątanie zapomnianych grobów przed 1 listopada czy pomoc w pracach porządkowych w Domu Pomocy Społecznej w Mielżynie.
– Rozwój klas patronackich nie byłby możliwy bez zaangażowania dyrekcji i nauczycieli ze szkół partnerskich oraz samorządów powiatowych z Poznania i Wrześni. Dzięki temu możemy z dumą powiedzieć, że nasza wspólna praca przyniosła wiele dobrego dla młodych mieszkańców – podkreśla Jolanta Musielak.
Zróżnicowana oferta dla studentów
Od 20 lat Volkswagen Poznań współpracuje również z uczelniami. Pierwsze porozumienie podpisano w 2005 r. z Politechniką Poznańską. Znaczenie tej uczelni obrazuje fakt, iż niemal 1000 pracowników firmy stanowią jej absolwenci, często piastując kluczowe stanowiska w zespołach produkcyjnych i rozwojowych.
W tym samym czasie, czyli 20 lat temu, współpraca została nawiązana również z Uniwersytetem Ekonomicznym, zaś w kolejnych latach z innymi poznańskimi uczelniami – Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza, Akademią Wychowania Fizycznego, Uniwersytetem Przyrodniczym, Uniwersytetem Artystycznym i Wyższą Szkołą Języków Obcych.
Obecnie oferta dla studentów jest bardzo zróżnicowana: są to przede wszystkim płatne praktyki wakacyjne i projektowe czy możliwość zdobycia nagród w konkursie „Be the Best”. Na uwagę zasługuje też fakt, iż w 2012 r. Volkswagen Poznań był jedną z pierwszych w Polsce firm, które wprowadziły studia dualne. We współpracy z Politechniką Poznańską utworzono wówczas funkcjonujący do dziś kierunek automatyka i robotyka.
Warto dodać, iż kooperacja Volkswagen Poznań ze szkołami wyższymi to nie tylko możliwość współpracy ze studentami w trakcie zajęć i praktyk. To także współpraca ze środowiskiem naukowym, projekty badawczo-rozwojowe oraz wsparcie kół naukowych, takich jak PUT Motorsport i PUT Renovation.
– Partnerstwo środowiska akademickiego z firmą Volkswagen Poznań pozwala nam wspólnie wspierać rozwój innowacji, tworzyć nowe programy kształcenia i angażować studentów w projekty mające wpływ na procesy produkcyjne – podkreśla prof. Teofil Jesionowski, rektor Politechniki Poznańskiej, przewodniczący Kolegium Rektorów Miasta Poznania. – I co ważne, korzyści są obopólne: firma zyskuje świetnie wykształconych fachowców, a studenci dostęp do najnowocześniejszych technologii stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym – dodaje.
Nagrody „Be the Best 2025” rozdane
Jednym z przykładów współpracy największego producenta samochodów w Polsce oraz uczelni jest konkurs „Be the Best”. Konkurs charakteryzuje się tym, iż zgłaszane pomysły dotyczą tematów, którymi na co dzień zajmują się pracownicy spółki. Udział w nim mogą wziąć studenci z całej Polski. Wiele rozwiązań wypracowanych przez uczestników w poprzednich latach jest dziś stosowanych w zakładach Volkswagena.
Podczas jubileuszowej gali wręczono nagrody laureatom tegorocznego konkursu „Be the Best”. Wśród nich znaleźli się: Jakub Nowotarski i Mateusz Żygalski za projekt „Wykorzystanie sztucznej inteligencji do kontroli prawidłowego zamknięcia rozpórek drzwi skrzydełkowych (tylnych) przed wjazdem do strefy VBH w lakierni”, Dawid Szemraj – „Digitalizacja procesu Schleppe dla zakładów Poznań i Września”, Igor Taciak i Bartosz Skrzypczak – „Opracowanie specjalnego sterownika pojazdu (SVC) wraz z funkcjonalnością” – oraz Bartosz Wojciechowski i Natan Szymański – „Narzędzie do przetwarzania danych o kodach błędów na sterownikach w końcowym etapie procesu produkcyjnego”.
Kształcenie z wartościami i pamięcią
Programy edukacyjne Volkswagen Poznań to także wszelkie działania związane z przekazywaniem uniwersalnych wartości uczniom i studentom. O nich – podczas gali – mówił Christoph Heubner, wiceprezydent wykonawczy Międzynarodowego Komitetu Oświęcimskiego. Jednym z nich jest projekt „Praca w Miejscu Pamięci Auschwitz” – najmłodsza kadra Volkswagena poznaje historię Holocaustu i uczestniczy w pracach w muzeum i na terenie byłego niemieckiego obozu zagłady. Program funkcjonuje od 1988 r., a biorą w nim udział zarówno uczniowie i absolwenci klas patronackich z Niemiec i Polski, jak i pracownicy koncernu, w tym od 2012 r. z Volkswagen Poznań.
– Inwestowanie w edukację to inwestowanie w przyszłość młodych ludzi, kompetencje potrzebne w nowoczesnym przemyśle i wartości, takie jak pamięć, czy szacunek, które kształtują ich życie. Jubileusz 20-lecia to nie tylko podsumowanie dotychczasowych sukcesów, ale też inspiracja do kolejnych inicjatyw łączących naukę, praktykę i wartości – podsumowuje Jolanta Musielak.