Firma Fakro po raz dziewiąty zorganizowała konferencję o przyszłości edukacji budowlanej w Polsce – po raz drugi w formie kongresu, który jest platformą wymiany wiedzy i doświadczeń między liderami edukacji budowlanej, przedstawicielami branży oraz ekspertami w zakresie kształcenia zawodowego.
W II Kongresie Edukacji Budowlanej, zorganizowanym przez firmę Fakro we współpracy z Polską Izbą Budownictwa, wzięło udział ponad 60 osób. Wydarzenie odbywało się od 19 do 22 marca w centrali firmy Fakro oraz partnerskim hotelu „Activa” w Muszynie.
Tematyka kongresu
Głównym celem była integracja sektora edukacji budowlanej z biznesem. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń i pomysłów, które pomogą młodym ludziom lepiej przygotować się do wejścia na rynek pracy w branży budowlanej.  Ponadto zależy nam na zwiększeniu efektywności kształcenia zawodowego oraz pokazaniu, że takie zawody, jak dekarz czy monter stolarki budowlanej, są bardzo atrakcyjne, dając nie tylko stabilne zatrudnienie, ale i ogromne możliwości rozwoju kariery.
Kongres zainaugurował Krzysztof Maliszewski, prezes Sekcji Szkół Budowlanych Polskiej Izby Budownictwa, który zapoznał uczestników z działalnością sekcji, akcentując udział w prestiżowych wydarzeniach, np. w Turnieju Budowlanym Złota Kielnia, którego sponsorem generalnym jest firma Fakro. Kolejny prelegent, Wojciech Herra, konsultant i trener biznesu, przedstawił narzędzia i strategie zwiększania zaangażowania i wspierania rozwoju zarówno poszczególnych pracowników, jak i zespołów.
Kolejny dzień rozpoczęto blokiem tematycznym poświęconym edukacji zawodowej i jej znaczeniu dla przyszłości branży budowlanej. Uczestnicy mieli okazję odwiedzić siedzibę Fakro, gdzie zapoznali się z realizowanymi przez spółkę programami wspierającymi edukację budowlaną w Polsce. Ryszard Florek, prezes zarządu Fakro, w swoim wystąpieniu poruszył tematy związane z rolą kapitału społecznego i uczciwej konkurencji w umacnianiu krajowej gospodarki na arenie międzynarodowej. Zwrócił uwagę, że oprócz dobrego prawa potrzebujemy w Polsce społeczeństwa zdolnego do wspólnego bogacenia się, lepszej interpretacji prawa z uwzględnieniem interesu narodowej gospodarki, a także poczucia odpowiedzialności wszystkich obywateli za rozwój gospodarczy kraju. Ważnym punktem programu była dyskusja na temat projektu Zawód Przyszłości Dekarz, realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Dekarzy. Prezes PSD Bogdan Kalinowski i wiceprezes Ryszard Piwowski podzielili się optymistycznymi prognozami dotyczącymi zawodu dekarza, jednocześnie apelując o większą promocję rzemieślników w mediach. W kolejnych sesjach skupiono się na integracji organizacji branżowych i instytucji edukacyjnych. Augustyn Zioło ze Związku Polskie Okna i Drzwi przedstawił perspektywy rozwoju kształcenia w zawodzie monter stolarki budowlanej, a Dorota Heiza z Instytutu Badań Edukacyjnych podzieliła się wynikami badań, które wskazują na potrzebę wprowadzenia studiów podyplomowych dla przyszłych nauczycieli zawodu.
Trzeciego dnia uwagę uczestników przykuło szkolenie z zakresu komunikacji i współpracy w zespołach nauczycielskich, prowadzone przez ekspertów z Instytutu Nauki Lektikon. Miało ono na celu rozwój umiejętności interpersonalnych i budowanie efektywnych zespołów pedagogicznych.
Poszukiwani specjaliści z branży stolarki budowlanej
Monter stolarki budowlanej, dekarz czy technik dekarstwa to zawody zapewniające stabilne zatrudnienie i wysokie wynagrodzenie. Z racji deficytu wykwalifikowanych pracowników firmy budowlane wciąż poszukują specjalistów w tych zawodach. Branża budowlana systematycznie się rozwija ze względu na dużą liczbą nowych inwestycji, a także rosnące zapotrzebowanie na termomodernizację i renowację budynków.
Zaletą pracy w branży stolarki budowlanej jest wykorzystywanie technologii, które znacząco ułatwiają wykonywanie zadań. Nowoczesne materiały, systemy montażowe oraz cyfryzacja – np. drony do inspekcji dachów czy aplikacje do projektowania konstrukcji – sprawiają, że praca jest bardziej precyzyjna i mniej czasochłonna. Nie można też zapominać o elastycznej ścieżce kariery, która jest jednym z największych atutów tych zawodów. Po zdobyciu doświadczenia dekarze i monterzy stolarki mogą rozważyć założenie własnej firmy, a także rozwój kariery w kierunku szkoleń czy doradztwa technicznego.
Wykorzystajmy potencjał kampanii wizerunkowych
Mimo że kształcenie w takich zawodach, jak dekarz czy monter stolarki budowlanej, ma ogromny potencjał, podczas prezentacji programu Zawód Przyszłości Dekarz zauważyliśmy, że zawody te są niedoceniane, m.in. w mediach.
Wielu młodych ludzi wybiera inne kierunki, także dlatego że ich rodzice nie dostrzegają potencjału w zawodach technicznych. Warto przygotować i kierować do nich osobne kampanie edukacyjne, np. w postaci artykułów, filmów i webinariów, spotkań z doradcami zawodowymi, którzy przedstawią dostępne możliwości realizowania się młodych ludzi w branży budowlanej. W tym celu planujemy szeroką kampanię promującą te zawody zarówno w mediach tradycyjnych, jak i społecznościowych. Z pomocą influencerów i profesjonalnych materiałów edukacyjnych chcemy pokazać, jak nowoczesne i dochodowe mogą być zawody związane z budownictwem. Naszym celem jest to, aby młodzież dostrzegła potencjał tych profesji zarówno jeśli chodzi o rozwój zawodowy, jak i stabilizację.
Jednym z pomysłów Polskiego Stowarzyszenia Dekarzy na wzmocnienie pozycji dobrych rzemieślników jest wprowadzenie ulg na ubezpieczenia domów dla osób korzystających z usług wyspecjalizowanych firm rzemieślniczych, które udzielają gwarancji na zlecone zadania, a ich pracownicy mają potwierdzone kwalifikacje. Innym wnioskiem zgłoszonym do dalszych działań było organizowanie wspólnych konferencji dla doradców zawodowych i lokalnych przedsiębiorstw.
Brakuje wykwalifikowanej kadry pedagogicznej
W trakcie dyskusji zwrócono też uwagę na duży niedobór nauczycieli  przedmiotów zawodowych, szczególnie w przypadku kształcenia w zawodzie technik dekarstwa. To  jedno z głównych wyzwań dla szkolnictwa branżowego. Wspólnie z przedstawicielami firm budowlanych i organizacji branżowych musimy stworzyć strategie, które przyciągną do nauczania nowych specjalistów, zwłaszcza z doświadczeniem zawodowym.
Pojawiają się już pierwsze pomysły, jak nagroda dla szkoły najlepiej promującej zawody budowlane (np. za uruchomienie klasy w pożądanych zawodach, współpracę z firmami, nowoczesne podejście do kształcenia) oraz program „Szkoła partnerska”, w którym wyróżniające się placówki mogą otrzymać certyfikat i wsparcie merytoryczne od stowarzyszeń branżowych czy firm. Wierzę, że wspólne wypracowanie listy działań pozwoli nie tylko skutecznie promować zawody związane z budownictwem, m.in. z branży stolarki budowlanej, ale także da dyrektorom szkół konkretne narzędzia do zachęcania uczniów do wyboru właśnie tych ścieżek kariery.
Podjęliśmy również temat zaangażowania organizacji branżowych w tworzenie nowych zawodów i współpracę ze szkołami. Przedstawiciel Związku Polskie Okna i Drzwi zaprezentował zawód montera stolarki budowlanej oraz formy promocji tego zawodu wraz z planami działań.
Fakro dla edukacji budowlanej
Jako firma, która od ponad 30 lat wspiera sektor budowlany, szczególnie w zakresie stolarki okiennej, angażujemy się w różne inicjatywy mające na celu rozwój kadry w tej branży. Uczestniczymy w organizowaniu szkoleń, warsztatów oraz konferencji, które umożliwiają bezpośrednią wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami branży a szkołami. Ponadto współpracujemy z branżowymi szkołami I i II stopnia, technikami i uczelniami, pomagając młodym ludziom zdobywać wiedzę praktyczną i teoretyczną w zakresie nowych technologii w budownictwie, w tym w montażu stolarki budowlanej.
Na liście naszych działań znalazły się też organizacja zawodów branżowych, konkursów i wydarzeń dla uczniów, wyjazdy szkoleniowe do producentów,  a także przyznawanie stypendiów i nagradzanie najlepszych uczniów szkół budowlanych. Przykładem naszego zaangażowania są również prezentacje sukcesów młodych specjalistów.
Chcielibyśmy kontynuować współpracę ze szkołami, zwłaszcza tymi, które kształcą w zawodach związanych z budownictwem. Chcemy wspierać szkoły w tworzeniu programów edukacyjnych, które uwzględniają najnowsze technologie i trendy w branży budowlanej. Ponadto zależy nam na zwiększeniu liczby praktyk zawodowych powiązanych z potrzebami rynku pracy. Współpraca z firmami budowlanymi oraz organizacjami branżowymi jest niezbędna, aby młodzi ludzie mogli zdobyć umiejętności praktyczne i wejść na rynek pracy z solidnym przygotowaniem.
Współpraca edukacji i biznesu – plany i decyzje
Zwieńczeniem II Kongresu Edukacji Budowlanej był konwent dyrektorów, podczas którego wybraliśmy grupę liderów Sekcji Szkół Budowlanych. Jej nową prezes została Dorota Bajor, dyrektor Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska i Usług w Elblągu. W zarządzie sekcji znaleźli się też – wybrani głosami dyrektorów szkół – Edyta Wiernicka, dyrektor Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 3 w Piotrkowie Trybunalskim, Arkadiusz Dratwa, dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych w Poznaniu, a także Marcin Kuls, dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych w Inowrocławiu. Nowe władze Sekcji Szkół Budowlanych od razu podjęły decyzję o kolejnym spotkaniu zarządu i wyznaczyły priorytetowe działania na najbliższe tygodnie.
Priorytetem Fakro będzie kontynuowanie dialogu z branżą, organizowanie kolejnych spotkań, a także promowanie zawodów budowlanych wśród młodych ludzi. Równie ważne będzie angażowanie szkół w promowanie tych zawodów, oferowanie wsparcia merytorycznego i współpracy z najlepszymi firmami. Wspólnie mamy nadzieję na pozytywne zmiany w edukacji budowlanej.
Paweł Kołbon
Paweł Kołbon
Pracę w firmie Fakro rozpoczął w 1997 r. jako przedstawiciel handlowy, a następnie pełnił funkcję koordynatora ds. współpracy z architektami. Od kilkunastu lat kieruje Centrum Szkoleń i Współpracy z Wykonawcami. Od 2007 r. jest członkiem Komitetu Głównego Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych. Celem działań w tym obszarze jest m.in. rozwijanie wśród młodzieży zainteresowania budownictwem, pogłębianie wiedzy i umiejętności budowlanych, kształtowanie nawyku doskonalenia zawodowego u uczniów i absolwentów szkół budowlanych oraz zapoznanie nauczycieli i młodzieży z najnowszymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i technologicznymi w dziedzinie budownictwa. Był inicjatorem usystematyzowanej współpracy firmy Fakro ze szkołami średnimi i uczelniami. Organizuje dla dyrektorów szkół budowlanych ogólnopolskie konferencje, których celem jest wymiana doświadczeń, wypracowywanie wspólnych inicjatyw i rozwiązań na rzecz zawodowej edukacji budowlanej oraz stworzenie płaszczyzny współpracy między przemysłem a edukacją. W 2016 r. został odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Od 2022 r. pełni funkcję wiceprezesa Polskiej Izby Budownictwa.

Dowiedz się więcej: Fakro dla edukacji budowlanej