„Kompetentni w branży górniczo-hutniczej. KGHM – kluczowy partner w kształceniu zawodowym” to jeden z najważniejszych projektów Polskiej Miedzi. Z jednej strony jego uruchomienie to wynik zapotrzebowania firmy na pracowników w konkretnych zawodach technicznych, a z drugiej – przejaw odpowiedzialności spółki za lokalną społeczność i kształcenie zawodowe.
W 2018 r. KGHM podpisał listy intencyjne z pięcioma szkołami oraz ich organami prowadzącymi. Celem nowego programu było nadanie konkretnych ram dotychczasowej współpracy z lokalnymi szkołami, co miało zaowocować odpowiednim przygotowaniem uczniów techników i szkół branżowych do pracy w oddziałach spółki. Do projektu włączano kolejne szkoły. W 2024 r. przedsiębiorstwo może się pochwalić współpracą z dziesięcioma placówkami oświatowymi funkcjonującymi w regionie zagłębia miedziowego. Są to: Zespół Szkół Miedziowego Centrum Kształcenia Kadr w Lubinie, Zespół Szkół im. B. Krupińskiego w Lubinie, Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie, Zespół Szkół im. Jana Wyżykowskiego w Głogowie, Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Legnicy, Zespół Szkół Mechanicznych w Bolesławcu, Zespół Szkół w Chocianowie, Zespół Szkół im. Narodów Zjednoczonej Europy w Polkowicach, Zespół Szkół Elektryczno-Mechanicznych w Legnicy i Zespół Szkół im. Stanisława Staszica we Wschowie.
W roku szkolnym 2023/2024 w klasach patronackich KGHM kształciło się około 2400 uczniów, a od początku funkcjonowania programu zatrudnienie w firmie znalazło ponad 400 absolwentów.

Praktyka czyni mistrza
Jednym z istotnych elementów inicjatywy miedziowej spółki jest umożliwienie uczniom odbywania praktyk zawodowych i zajęć praktycznych w rzeczywistym miejscu pracy. Korzyści są obopólne. Uczeń poznaje warunki pracy jeszcze przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu w kopalni czy hucie KGHM. Pracodawca – dzięki opinii opiekuna praktyki – obserwuje wyróżniających się uczniów i może ich zaprosić na przykład do udziału w programie stażowym, który został w spółce wypracowany w tym roku w ramach programu „Kompetentni w branży”.

Co zyskuje uczeń?
Nastolatek z klasy patronackiej może otrzymać stypendium naukowe, stypendium za szczególne osiągnięcia lub propozycję zatrudnienia w KGHM w formule programu stażowego.
Przedsiębiorstwo proponuje też uczniom wiele aktywności niezwiązanych bezpośrednio z pracą. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się przedsięwzięcia sportowe – m.in. turnieje piłki nożnej czy zajęcia z kickboxingu – oraz quiz wiedzy o branży wydobywczej „Kompetentny Gilbert”, w którym „Kompetentni” drużynowo rozwiązują zadania praktyczne i teoretyczne z zakresu mechaniki, elektryki czy górnictwa, a jednocześnie walczą o nagrody finansowe dla swoich szkół.
W poprzednich latach uczniowie bezpłatnie korzystali z aplikacji eTutor do nauki języków obcych. Z kolei w roku szkolnym 2023/2024 KGHM zagwarantował maturzystom bezpłatne kursy przygotowujące do egzaminu z matematyki (podstawowej i rozszerzonej) oraz fizyki.
Udział w gamifikacji online to kolejna propozycja dla uczących się w klasach patronackich sprawdzająca zarówno wiedzę szkolną, jak i tę o ciągu technologiczno-produkcyjnym KGHM. Uczestnicy za każdą ukończoną misję zdobywali punkty, które mogli wymienić na atrakcyjne nagrody.
Zachęcając do związania się z KGHM po ukończeniu szkoły, spółka organizuje również szkolenia z zakresu aktywnego poszukiwania pracy, opracowania CV i przygotowania do procesu rekrutacyjnego. Dzięki temu absolwenci wiedzą, jak się poruszać na rynku pracy oraz w jaki sposób mogą pokierować swoją karierą naukową i zawodową.
Co ważne, każdy absolwent otrzymuje dokument potwierdzający ukończenie klasy patronackiej, który jest atutem podczas aplikowania o pracę w KGHM – spółka specjalnie dostosowała formularz aplikacyjny do tego celu.

Nowe zawody i wsparcie praktyków
Współpraca z placówkami oświatowymi w programie „Kompetentni w branży” zaowocowała wprowadzeniem do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego dwóch nowych specjalności – technik/górnik podziemnej eksploatacji kopalin innych niż węgiel kamienny – na potrzeby miedziowych kopalń – oraz operator maszyn i urządzeń przeróbczych – na potrzeby Zakładu Wzbogacania Rud. Inżynierowie KGHM mieli wpływ na programy nauczania w tych specjalnościach, a w przypadku operatorów na potrzeby zakładów przeróbczych praktycy ze spółki prowadzą lekcje w szkołach. Ponadto uczniowie klas patronackich kształcą się w zawodach: technik górnictwa podziemnego, technik mechatronik, technik elektryk, technik mechanik, technik elektronik, przemysłu metalurgicznego, technik spawalnictwa, elektromechanik, mechatronik, elektryk, automatyk oraz ślusarz.
Nad realizacją programu „Kompetentni w branży” czuwa Centrala Spółki, współpracując z oddziałowymi koordynatorami w zakresie organizacji praktyk i wspólnych przedsięwzięć. Program zawdzięcza sukces jednak przede wszystkim instruktorom praktycznej nauki zawodu oraz opiekunom praktyk, którzy podczas zajęć dzielą się wiedzą i doświadczeniem zawodowym z uczniami. Wspierają również organizację konkursów, współprowadzą lekcje tematyczne w szkołach, a także oprowadzają uczniów po oddziałach podczas wizyt zawodoznawczych.
Nagrody i plany
Program „Kompetentni w branży” to wkład KGHM w rozwój i promocję edukacji zawodowej. Jednym z przejawów dbałości o kształcenie młodzieży było choćby wsparcie organizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej konkursu Zawodowiec Roku, podczas którego wyróżnieni zostali najlepsi nauczyciele zawodu. Za dotychczasowe zaangażowanie w 2023 r. spółka otrzymała tytuł Mecenasa Edukacji w trakcie Gali Stypendialnej Our Future Foundation na Zamku Królewskim w Warszawie.
Okres wakacji to dla osób zajmujących się programem czas na podsumowanie minionego roku szkolnego, ale także na opracowywanie planów na kolejny. Już wiadomo, że w pierwszym semestrze roku szkolnego 2024/2025 uczniowie i opiekunowie zaczną korzystać z dziennika praktyk online. Elektroniczny obieg dokumentów ma usprawnić organizację praktyk, wprowadzając ustandaryzowane procedury we wszystkich oddziałach.
Zespół ds. budowania wizerunku pracodawcy KGHM Polska Miedź