Młodzi ludzie nieprzygotowani do wykonywania zawodu? Firma FAKRO wzięła sprawy w swoje ręce.
Problem niedostosowania wiedzy i umiejętności absolwentów szkół zawodowych do wymagań rynku jest powszechny. Pracodawcy z branży budowlanej narzekają, że młodzi pracownicy przychodzą na plac budowy i nie wiedzą, od czego rozpocząć efektywną pracę. Dlatego firma FAKRO, jedna z dwóch największych na świecie firm produkujących okna dachowe, edukuje młodych ludzi.
Edukacja zawodowa nie spełnia oczekiwań
Spółka FAKRO powstała w 1991 r. i bardzo szybko z przedsiębiorstwa rodzinnego przerodziła się w międzynarodową korporację. W skład grupy FAKRO, zatrudniającej już ponad 3300 osób, wchodzi 12 spółek produkcyjnych oraz 16 dystrybucyjnych, zlokalizowanych w Europie, Azji i Ameryce. Produkty firmy można znaleźć w ponad 50 krajach na całym świecie. Sprzedaż na eksport stanowi 70 proc. ogólnej sprzedaży. Przy tak dynamicznym rozwoju szybko zaczęło w spółce brakować wykwalifikowanych osób do pracy. Dlatego już w 1999 r. podjęto decyzję o współpracy ze szkołami ponadgimnazjalnymi i uczelniami.
– Edukacja zawodowa w Polsce w dużej części nie spełnia niestety oczekiwań i nie zaspokaja potrzeb pracodawców. W naszej ocenie również podręczniki przedmiotów zawodowych nie nadążają za rozwojem technologicznym w branży budowlanej. Dlatego od wielu lat współpracujemy z uczelniami i szkołami, aby wesprzeć przygotowanie młodych ludzi do wejścia na rynek pracy – do bycia atrakcyjnymi kandydatami dla firm w sektorze budowlanym – mówi Paweł Kołbon, szef działu szkoleń w firmie FAKRO, a jednocześnie członek Rady Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej Budownictwa oraz członek Komitetu Głównego Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Budowlanych.
Według Pawła Kołbona, w edukacji młodych ludzi należy położyć akcent przede wszystkim na praktyczną naukę zawodu. Naukę, która idzie z duchem czasu i rozwojem w poszczególnych branżach.
Słowa w FAKRO przekuwają w czyn i dlatego w wydarzeniach edukacyjnych podejmowanych przez firmę uczestniczą uczniowie średnich szkół budowlanych, nauczyciele praktycznej i teoretycznej nauki zawodu oraz studenci uczelni technicznych z kierunków budownictwo i architektura. W gronie partnerskich placówek znajduje się kilka uczelni technicznych oraz ponad 80 szkół budowlanych z całej Polski, między innymi z Nowego Sącza, Bobowej, Limanowej, Bytomia, Gliwic, Olsztyna, Białegostoku, Poznania, Zgierza, Gdańska, Elbląga, Sosnowca i Częstochowy. Są to głównie szkoły zrzeszone w Sekcji Szkół Budowlanych Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej Budownictwa.
Jak szkoli FAKRO?
Nauka odbywa się zarówno w szkołach i uczelniach, jak i w siedzibie głównej firmy w Nowym Sączu. W placówkach edukacyjnych zajęcia składają się z dwóch modułów. Pierwszym jest szkolenie teoretyczne w formie prezentacji multimedialnej dotyczącej budowy, zalet i zastosowania produktów firmy. Później uczniowie mają szkolenie praktyczne. Uczestniczą w pokazie montowania okien dachowych, a następnie samodzielnie ćwiczą montaż.
Szkolenie dla uczniów i studentów w siedzibie firmy w Nowym Sączu obejmuje przedstawienie profilu działalności spółki oraz zwiedzanie zakładu produkcyjnego umożliwiające zapoznanie się z nowoczesnymi technologiami w produkcji okien dachowych. Podczas spotkania młodzi ludzie mają również możliwość obejrzenia jedynej w branży budowlanej prezentacji stereoskopowej (3D) dotyczącej produktów, jak i innowacyjnych technologii firmy.
– Firma wprowadza nową formułę szkoleń dla studentów architektury. Spotkania pod nazwą „Projektuj efektywnie z FAKRO” mają formę bezpłatnych kilkugodzinnych warsztatów, które pozwalają studentom zapoznać się z najnowszymi trendami w wykorzystaniu technik wspomagających projektowanie CAD w architekturze – wyjaśnia Paweł Kołbon.
Szkolenia dla nauczycieli praktycznej i teoretycznej nauki zawodu w firmie FAKRO są albo jednodniowe, albo w formie kilkudniowych staży. Firma oferuje szkolenia z montażu okien dachowych, wyłazów, świetlików, schodów strychowych, systemów sterowania elektrycznego, systemu solarnego oraz osłon przeciwsłonecznych do okien dachowych i fasadowych. A wszystko to z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii produkcyjnych.
Dekarz – zawód wybrany
FAKRO od kilku lat inwestuje w patronackie klasy kształcące w zawodzie dekarza. Jest też partnerem Mistrzostw Świata Młodych Dekarzy, organizowanych przez światową Federację Dekarską IFD, oraz Mistrzostw Polski Młodych Dekarzy, organizowanych podczas targów BUDMA przez Polskie Stowarzyszenie Dekarzy. Przy tej okazji może się pochwalić dużym sukcesem. Oskar Sworek, uczeń Zespołu Szkół Budowlanych w Poznaniu, któremu patronuje FAKRO, zwyciężył w kategorii„Dach stromy”.
– Dekarz to ciekawy zawód, który wymaga myślenia, pozwala podejmować samodzielne wyzwania. Nie jest zawodem monotonnym, bo każdy dach jest inny – przekonuje Oskar Sworek. – Dodatkową zachętą był fakt, że klasa ta była objęta patronatem firmy FAKRO – światowego wicelidera w branży okien dachowych. Patronat tak poważnej i uznanej na arenie międzynarodowej firmy stwarzał mi możliwości profesjonalnego kształcenia, w tym dostęp do najnowocześniejszych technologii w branży budowlanej. Jestem zadowolony ze ścieżki zawodowej, jaką wybrałem, a bliskość FAKRO pozwoliła mi na zgłębienie innowacyjnych rozwiązań i trendów w budownictwie – dodaje.
Współpracę z FAKRO docenia także dyrektor Zespołu Szkół Budowlanych w Poznaniu Arkadiusz Dratwa: – Uważam, iż wzorcowym przykładem współpracy szkół budowlanych z firmami jest wieloletnia współpraca naszej szkoły z FAKRO. Profesjonalizm tej firmy stwarza dobre warunki do kształcenia przyszłych dekarzy. Szkolenia, pomoce dydaktyczne, wizyty w głównej siedzibie firmy w Nowym Sączu to tylko niektóre z wielu możliwości oferowanych uczniom przez FAKRO. Również świadomość uczniów, iż tak poważna i ceniona firma na polskim i światowym rynku okien dachowych jest ich patronem, dodatkowo wyzwala motywację do kształcenia. Jestem przekonany, że idąc tą drogą, bardzo szybko możemy odbudować szkolnictwo zawodowe w Polsce i kształcić dobrych fachowców, których niestety coraz bardziej brakuje na polskim rynku pracy.
Unikatowy model współpracy
FAKRO podejmuje współpracę z sektorem edukacyjnym nie tylko w celu pozyskania możliwie jak najlepiej przygotowanych do pracy młodych ludzi. Przedstawiciele firmy traktują tę pracę także jak misję.
– Jako przedsiębiorstwo związane z branżą budowlaną doskonale wiemy, jak ważne jest profesjonalne przygotowanie młodych ludzi, którzy dzięki gruntownej edukacji mogą się stać doskonałymi fachowcami. Takie wsparcie edukacji przez biznes z pewnością ułatwi młodym ludziom start na rynku pracy i uczyni ich atrakcyjnymi kandydatami dla firm wykonawczych w sektorze budowlanym – mówi Paweł Kołbon. – To korzyść dla edukacji, która w moim odczuciu powinna być motorem do realizacji nowych zadań, inicjatyw, form i metod mających na celu upowszechnianie wśród młodzieży szkół budowlanych wiedzy o nowoczesnych materiałach i technologiach – dodaje.
Firma stara się też zainteresować młodzież gospodarką i nakłonić ją do pozostania w kraju i pomocy w tworzeniu specjalistycznych, dobrze płatnych miejsc pracy. Jak to robi? W trakcie szkoleń młodzi ludzie zapoznają się z działalnością fundacji Pomyśl o Przyszłości. To organizacja, której fundatorami jest kilkanaście wiodących polskich firm. Oprócz FAKRO w tym gronie znajdziemy takie przedsiębiorstwa, jak Asseco Poland, Atlas, Barlinek, Comarch, Dr Irena Eris, Duda Holding, Konspol, Maspex Wadowice, Selena, Synthos, Śnieżka i TDJ. Fundacja od kilku lat inicjuje dyskusje na temat mechanizmów wolnorynkowych i szans, jakie daje wolnorynkowa gospodarka. Celem fundacji jest zainteresowanie Polaków gospodarką i budowanie kapitału społecznego. Elementem tego przedsięwzięcia jest wydany przez zespół fundacji raport „Dlaczego w bogatych krajach Europy Zachodniej zarabia się 4 razy więcej niż u nas?”, który wskazuje potencjalne rezerwy wzrostu gospodarczego naszego kraju.
– Materiał opracowany na podstawie danych statystycznych i doświadczenia FAKRO oraz innych polskich firm w konkurowaniu na rynku globalnym przybliżamy uczniom w formie interaktywnej prezentacji. W ten sposób chcemy pokazać Polakom, że od stabilnego rozwoju gospodarczego zależy poziom dobrobytu w naszym kraju – wyjaśnia Paweł Kołbon. – W kraju jesteśmy jednym organizmem gospodarczym i każdy, bez względu na to, jaki zawód wykonuje, jaką rolę społeczną odgrywa, jest elementem tego systemu i może go twórczo współtworzyć. Jeśli będziemy współpracować na rzecz budowy zamożności w naszym kraju, na dobre wyniki nie trzeba będzie długo czekać, gdyż będziemy czerpali korzyści z efektu współpracy – dodaje.
Andrzej Rembowski