Szanowni Państwo,

po raz dziewiąty mam zaszczyt i przyjemność zaprezentować artykuły będące efektem współpracy z osobami, których życzliwość i zaangażowanie wynikają m.in. z poczucia odpowiedzialności za przyszłość młodych ludzi. Serdecznie dziękuję za zaufanie, inspirujące doświadczenia, a także za wszystkie sugestie i propozycje tematów do kolejnych wydań. Cieszę się, że od dwóch lat powstaje dokumentacja poświęcona najlepszym praktykom dotyczącym współpracy pracodawców ze szkołami i uczelniami. Można się z nią zapoznać również na stronie myzawodowcy.pl.

Niniejsze wydanie otwiera wywiad z Pawłem Kołbonem, inicjatorem usystematyzowanej współpracy firmy Fakro ze szkołami średnimi i uczelniami. Wspieranie kształcenia w zawodach dekarz i monter stolarki budowlanej, program edukacyjny „Kształtowanie przestrzeni” czy Fundacja Pomyśl o Przyszłości to tylko przykłady inicjatyw podejmowanych przez tę spółkę.

Inspiracji zawodowych dostarczają również przedsiębiorstwa uczestniczące w tworzeniu działów „Kreowanie wizerunku” i „Edukacja z praktyką”. Wraz z producentami stali – ArcelorMittal Poland i CMC Poland – zwracamy uwagę na konieczność zmiany stereotypu pracy w tym sektorze. Takie zawody jak operator maszyn i urządzeń metalurgicznych czy technik przemysłu metalurgicznego są równie atrakcyjne jak inne kojarzone z inteligentnymi technologiami. O odpowiedzialności za przyszłość młodzieży świadczy także zaangażowanie firm: Festool Polska, Porta KMI Poland, Pratt & Whitney Rzeszów, Pratt & Whitney AeroPower Rzeszów, Raben, Schattdecor, Trzuskawica i Veolia Wschód.

Tym razem w cyklu „Zawodowiec poszukiwany” przygotowaliśmy, m.in. we współpracy z firmą Erbud, ofertę doradczą dotyczącą kształcenia w zawodzie murarz-tynkarz.

Cieszę się, że w dyskusji mogącej pomóc w realizacji misji czasopisma uczestniczyły również podmioty edukacyjne z Bydgoszczy, Pisza, Kielc, Krakowa, Poznania i Rzeszowa.

Na zakończenie tradycyjnie polecam artykuły z cyklu „Wnioski i rekomendacje ekspertów”: dr hab. Małgorzata Rosalska podejmuje zagadnienia, które postrzega jako najważniejsze w projektowaniu ofert edukacyjnych i doradczych związanych z rozwojem wiedzy zawodoznawczej, a Anna Trusiak wyjaśnia, dlaczego warto stosować systemowe podejście do kształcenia zawodowego.

Zapraszam do lektury oraz dalszej współpracy. Numer jubileuszowy już wkrótce!

 

 

Anna Świdurska – redaktor naczelna

a.swidurska@myzawodowcy.pl