Szanowni Państwo, Drodzy Czytelnicy,
po raz 14. mam zaszczyt i przyjemność zaprezentować wydanie przygotowane we współpracy z podmiotami realizującymi inicjatywy, które świadczą o poczuciu odpowiedzialności za zawodową przyszłość młodego pokolenia. Warto podkreślić, że dotychczasowe numery czasopisma „My Zawodowcy” są efektem współpracy z około 400 podmiotami, m.in. z przedsiębiorstwami wspierającymi kształcenie w ponad 80 zawodach związanych z 18 branżami.
Bardzo się cieszę, że zespół redakcyjny ma możliwość dokumentowania inspirujących – jak podkreślają czytelnicy – przedsięwzięć! Wszystkim osobom, które przyczyniły się do przygotowania kolejnego numeru, bardzo dziękuję za zaufanie, wyjątkowe zaangażowanie, profesjonalizm w każdym aspekcie współpracy. Równie serdeczne podziękowania składam prenumeratorom oraz osobom sprawiającym, że czasopismo otrzymują szkoły i młodzi ludzie uczestniczący w realizowanych przez firmy i instytucje projektach.
Wartościowych inspiracji, pozwalających przygotować spójną koncepcję numeru, obejmującą m.in. konkretne propozycje dostosowania oferty edukacyjno-szkoleniowej do potrzeb różnych branż, dostarczają nam pracodawcy stosujący dobre praktyki z zakresu employer brandingu, szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, firmy szkoleniowe, placówki doskonalenia nauczycieli, instytucje naukowe, specjalne strefy ekonomiczne, organizacje samorządu gospodarczego oraz – po raz pierwszy uczestniczące w tworzeniu magazynu – branżowe centra umiejętności.
W nowym numerze są to m.in.:
♦ Astor– przedsiębiorstwo, będące dostawcą technologii z zakresu automatyzacji, robotyzacji i cyfryzacji procesów produkcyjnych, realizuje m.in. takie przedsięwzięcia, jak program praktyk i staży dla uczniów oraz studentów, Astor Innovation Room, Astor Robotics Center czy projekt Inżynier 4.0;
♦ Branżowe Centrum Umiejętności Górnictwa Rud 4.0, które zostało utworzone na Poligonie Szkoleniowym Miedziowego Centrum Kształcenia Kadr w Lubinie – partnerami przedsięwzięcia są KGHM Polska Miedź, Związek Pracodawców Polska Miedź oraz Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa;
♦ Branżowe Centrum Umiejętności nr 1 w Radomiu utworzone przy Zespole Szkół Budowlanych im. Kazimierza Wielkiego, specjalizujące się w pracach wykończeniowych – jednym z partnerów projektu jest Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji w Radomiu, której jednostką organizacyjną jest Centrum Badań Edukacji Zawodowej i Zarządzania Innowacjami;
♦ Fakro – przedsiębiorstwu od 25 lat współpracującemu ze szkołami i uczelniami tym razem poświęcony jest tekst zatytułowany „Stawiamy na innowacyjność i współpracę”, zwracający uwagę m.in. na takie inicjatywy, jak „Ambasador marki Fakro”, „Zielone punkty” czy „Projektuj efektywnie z Fakro”;
♦ Festool Polska – kontynuując cykl wywiadów z przedstawicielami podmiotów docenianych m.in. za wysokie standardy w dziedzinie kształcenia zawodowego, prezentujemy wywiad z Pauliną Wróbel, dyrektor marketingu i szkoleń w Festool Polska, z okazji jubileuszu 15-lecia programu Klasa Festool, mającego na celu wykształcenie wysokiej klasy specjalistów w branżach drzewnej i remontowo-budowlanej;
♦ Holding-Zremb Gorzów – spółka wspiera uczniów gorzowskiego Centrum Edukacji Zawodowej i Biznesu, kształcących się w zawodzie mechanik-monter maszyn i urządzeń o specjalizacji spawacz, oraz podejmuje inne przedsięwzięcia mające na celu kształcenie kadr dla branży spawalniczej;
♦ KGHM Polska Miedź – przedsiębiorstwo realizuje od 2018 r. projekt „Kompetentni w branży górniczo-hutniczej”, dzięki któremu w roku szkolnym 2023/2024 w klasach patronackich spółki kształciło się około 2400 uczniów, a od początku funkcjonowania programu pracę w firmie podjęło ponad 400 absolwentów;
♦ Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, lider Dolnośląskiego Klastra Edukacyjnego, a także Dolnośląskiego Klastra Motoryzacyjnego, Klastra Technologii Kosmicznych „Silesian Space Valley” i Zachodniego Klastra Elektromobilności – przykładami inicjatyw są konferencja „Od edukacji do biznesu”, „Talent World Cafe” oraz Akademia Liderów;
♦ Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego – funkcjonujący w jego strukturze Ośrodek Doradztwa Zawodowego wypracował i wdrożył do praktyki edukacyjnej łódzki model doradztwa edukacyjno-zawodowego, którego elementem jest m.in. Akademia Rodzica;
♦ Mechatronik – firma, która od 20 lat realizuje projekty mające duże znaczenie dla rozwoju edukacji, przedstawia zestaw przeznaczony do szkoleń z zakresu montażu, eksploatacji i programowania urządzeń mechatronicznych: MiniLAB 100;
♦ Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu – spółka objęła patronat nad klasami o profilach elektromechanik pojazdów samochodowych i mechanik pojazdów samochodowych, a także umożliwia zdobycie doświadczenia zawodowego uczniom kształcącym się w kilkunastu innych zawodach;
♦ poliFORMA – pracownia pomaga w zdobywaniu wiedzy i umiejętności praktycznych uczącym się zawodu technik aranżacji wnętrz oraz studentom kierunków architektonicznych;
♦ Pratt & Whitney Rzeszów i Pratt & Whitney AeroPower Rzeszów – nową inicjatywą spółek, które od wielu lat wspierają kształcenie w zawodach technik mechanik, technik mechatronik, technik robotyk oraz technik mechanik lotniczy, jest „Lekcja objazdowa”;
♦ Szkoła Partnerska Viessmann – przedstawiamy jedyną szkołę w branży grzewczej prowadzoną we współpracy z producentem, a zarazem jedyną na świecie szkołę partnerską firmy Viessmann o uprawnieniach szkoły publicznej, koncentrując się na ofercie kształcenia w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej;
♦ Zespół Szkół nr 1 w Stargardzie – jedyna szkoła w województwie zachodniopomorskim kształcąca w zawodzie technik robotyk, m.in. dzięki umowie patronackiej zawartej z firmą Astor;
♦ Zespół Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku, współpracujący m.in. z firmami Center-Mebel, Festool Polska, Górna Półka, PSS Społem Białystok i UPH Sękowski – artykuł zawiera również zaproszenie do udziału w 3. edycji Międzynarodowego Konkursu Stolarskiego „East Wood Masters”;
♦ Zespół Szkół w Chocianowie, który jest członkiem Dolnośląskiego Klastra Edukacyjnego – w artykule zaprezentowaliśmy także wypowiedzi przedstawicieli wybranych firm współpracujących ze szkołą: Epiroc Polska, KGHM Polska Miedź, Sanden Manufacturing Poland i Volkswagen Motor Polska;
♦ Związek Rzemiosła Polskiego – celem artykułu przygotowanego przez Zespół Oświaty Zawodowej i Problematyki Społecznej ZRP jest m.in. odpowiedź na pytanie, dlaczego warto się kształcić w branżowych szkołach rzemieślniczych.
Za okazaną życzliwość i owocną współpracę przy realizacji celów czasopisma „My Zawodowcy” dziękuję także firmom Anwis, Schattdecor i Studio La Casa.
Zapraszam do lektury i dalszej współpracy. Życzę niesłabnącej motywacji i energii do podejmowania wyzwań oraz kolejnych sukcesów!
Anna Świdurska – redaktor naczelna
a.swidurska@myzawodowcy.pl