Schattdecor, producent powierzchni dekoracyjnych, od wielu lat współpracuje ze szkołami średnimi i uczelniami, wspierając kształcenie projektantów. Studenci m.in. Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz poznańskiej School of Form mają możliwość zapoznania się z procesem projektowania w firmie łączącej kreatywność z najnowocześniejszymi technologiami zadruku i techniki produkcyjnej.
Schattdecor to 17 zakładów produkcyjnych – w Niemczech (centrala), Brazylii, Chinach, Malezji, Polsce, Rosji, Szwajcarii, Turcji, USA i we Włoszech.  Firma oferuje więc swoim 2500 pracownikom perspektywę wszechstronnego i fascynującego rozwoju w międzynarodowym środowisku. Produkuje co roku ponad dwa miliardy metrów kwadratowych powierzchni dekoracyjnych. Można je znaleźć na meblach, drzwiach, panelach i elementach wyposażenia wnętrz. Producenci z branży drzewnej i meblowej wybierają pomiędzy zadrukowanymi papierami dekoracyjnymi, foliami i filmami melaminowymi z bogatej kolekcji wzorów drewnopodobnych, kamieniopodobnych oraz fantazyjnych.
W Polsce firma rozpoczęła działalność w 1993 r. Centrala Schattdecor Polska od roku 1998 znajduje się w Tarnowie Podgórnym. Drugi zakład mieści się w Głuchołazach, rozwijając tam produkcję folii i lakieru.
Schattdecor od wielu lat angażuje się w projekty edukacyjne, m.in. wspierając kształcenie studentów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu i poznańskiej School of Form.
Już 18. edycja PE-P
Schattdecor współpracuje z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu od 2001 r. Wspólnie z prof. dr hab. Katarzyną Laskowską tworzy Program Edukacyjno Projektowy (PE-P), który jest realizowany na Wydziale Architektury i Wzornictwa. Celem tego przedsięwzięcia jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat technologii produkcji, a także przygotowanie ich do współpracy z przedsiębiorcami i klientami oraz prezentowanie partnerom z przemysłu potencjału projektowego uczelni. Bezpośrednie kontakty z producentami umożliwiają studentom poznanie złożonego procesu tworzenia nowego produktu.
Koncepcja Programu Edukacyjno-Projektowego narodziła się jako alternatywna forma kształcenia przyszłych projektantów, mająca uzupełnić proces edukacyjny o elementy praktycznej współpracy z przemysłem meblarskim. Nieprzerwanie od 2001 r. przyciąga kolejnych studentów i partnerów biznesowych. Lata doświadczeń doprowadziły do współpracy rozszerzonej o projekty rynkowe i do komercjalizacji wyników badań. Możliwość zapoznania się z procesem tworzenia nowego produktu, praca w zespole interdyscyplinarnym, stały dostęp do know-how oraz kontakt z biznesem powodują, że PE-P jest niezwykle atrakcyjny dla studentów UAP. Poszerzanie doświadczenia projektowego, rozwijanie umiejętności kreacji w obwarowanym konkretnymi ograniczeniami środowisku technologicznym, nabywanie kompetencji społecznych w pracy z przedsiębiorstwami – to inne ważne aspekty powodujące, że kolejne grupy studentów wybierają trudną pracę w ramach programu – mówi prof. dr hab. Katarzyna Laskowska.
PE-P daje cenne doświadczenie i przygotowuje do podjęcia pracy po zakończeniu studiów. Umożliwia studentom udział w prototypowaniu projektów w warunkach produkcyjnych. Etap ten jest niezwykle ważny w procesie projektowym i nie jest możliwy w warunkach uczelnianych.
Projekt to doskonała forma wspólnego uczenia – studenci zapoznają się z trendami, wzornictwem i technologią, a producenci otwierają się na nowe idee i nowatorskie rozwiązania. Edukacja poprzez projektowanie to bowiem bardzo dobra forma kreowania ciekawego wzornictwa, dająca możliwość promowania oryginalnych produktów. Wysoki poziom projektów w poszczególnych edycjach PE-P świadczy o tym, że studenci przeprowadzają dokładny research potrzeb odbiorców i dobrze wykorzystują szkolenia w firmach do zapoznania się z możliwościami technologicznymi i materiałami producentów – podkreśla Danuta Pawlik, kierownik ds. komunikacji w Schattdecor.
Przedsiębiorcy z coraz większym zaufaniem podejmują współpracę z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu w ramach PE-P.
Każda edycja to nowy zespół studentów i partnerów z przemysłu. Wraz z 52 firmami i instytucjami, w ramach 102 kooperacji, przez proces PE-P przeprowadzono już 227 studentów. Opracowali oni indywidualnie i w zespołach 178 projektów, z których partnerzy wykonali w warunkach przemysłowych 121 prototypów, a 28 zostało wdrożonych do masowej produkcji. W ofercie mają je m.in. firmy Noti, Defra, Marmorin, Lenart i Schattdecor – mówi Danuta Pawlik. – Towarzysząc projektowi od początku, Schattdecor ma satysfakcję wynikającą zarówno z udziału w procesie efektywnej edukacji młodych ludzi, jak i ze stworzenia konkretnych produktów – projektów wzorów wzbogacających portfolio firmy – dodaje.
W 18. edycji PE-P wzięło udział 20 studentów. Ich zadaniem było poszukiwanie nowych rozwiązań funkcjonalnych małych przestrzeni – pokoi nastolatków i kawalerek. Przedmiotem projektowania były kolekcje mebli oraz wzory cyfrowe na płyty meblowe. Przestrzeń prywatna młodzieży w wieku od 15 do 21 lat analizowana była ze szczególnym uwzględnieniem łączenia funkcji, nowych funkcjonalności, modyfikacji przestrzeni w czasie oraz łatwego montażu mebli. Autorzy wybranych wzorów cyfrowych pracowali nad szczegółami z zespołem Schattdecor. Współpraca z profesjonalistami z przemysłu była wsparciem technologicznym, motywującym studentów do pracy nad nowymi rozwiązaniami wzorniczymi i do pogłębiania wiedzy o procesie wdrożeniowym. Efektem pracy zespołu są kolekcje funkcjonalnych mebli oraz cztery wzory cyfrowe. Można je było obejrzeć podczas tegorocznych targów Arena Design w Poznaniu.
Współpraca ze School of Form
Od sześciu lat Schattdecor współpracuje również z poznańską School of Form, zapoznając studentów z różnorodnymi materiałami wykorzystywanymi w meblarstwie oraz dając im możliwość poznania procesu projektowania.
Praca semestralna studentów polegała na zaprojektowaniu cyfrowych wzorów papierów dekoracyjnych. Mieli gruntownie przeanalizować temat, poznać grupę docelową, rozpoznać rynek i zaproponować odpowiednie wzory. Studenci, pracując nad zadaniem, bazują na dokładnej analizie trendów, przeprowadzanej co roku przez designerów z Schattdecor – wyjaśnia Danuta Pawlik.
W projekcie wzięło udział 130 studentów. Opiekunką projektu jest Claudia Kuchen, dyrektor designu, marketingu i komunikacji Schattdecor AG. Zajęcia są ewaluowane i na tej podstawie zmieniane.
Każdego roku zajęcia ze studentami są rozwijane i modelowane tak, by ściślej połączyć edukację uczelnianą z przemysłem i realiami rynku. Stały punkt programu, jakim jest szkolenie w firmie Schattdecor w Tarnowie Podgórnym, został rozbudowany o dodatkowe warsztaty i szkolenia z zakresu pracy w zespole, design thinking oraz o badania socjologiczne. Zajęcia umożliwiły studentom zdobycie umiejętności komunikacyjnych i kreatywnego rozwiązywania problemów – mówi Agnieszka Jacobson-Cielecka, dyrektor artystyczna School of Form.
Współpraca z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu i poznańską School of Form to jedynie dwa z wielu przykładów działań podejmowanych przez Schattdecor na rzecz kształcenia młodych ludzi. Ich edukacja jest bowiem jednym z filarów działalności CSR firmy.
Dzięki projektom z takimi firmami jak Schattdecor młodzi projektanci stykają się ze światem zależności i ograniczeń, sprawdzają swoje możliwości, pracując z doświadczonymi specjalistami, i konfrontują swoje oczekiwania z rzeczywistością. Schattdecor to przykład firmy „myślącej” w dłuższej perspektywie, dzięki czemu współpraca ze studentami może mieć wymierne korzyści dla obu stron – podsumowuje Danuta Pawlik.
Andrzej Rembowski