Niemal 60 proc. ankietowanych w 2017 r. przez ASM Centrum Badań i Analiz Rynku wskazało, że montaż zakupionych przez nich wyrobów stolarki budowlanej nie był przeprowadzony fachowo. By rozwiązać ten problem, kilkanaście firm branżowych prowadzi ogólnopolską kampanię edukacyjną Dobry Montaż. Wśród nich jest Gerda – jeden z polskich liderów w produkcji drzwi, zamków i okuć.
Istniejąca od 1987 r. Gerda specjalizuje się w wytwarzaniu produktów innowacyjnych, gwarantujących użytkownikom bezpieczeństwo. Specjaliści Gerdy wciąż szukają inspiracji. Na przykład do współpracy przy doskonaleniu drzwi antywłamaniowych zaprosili Biuro Operacji Antyterrorystycznych. Takie podejście do pracy powoduje, że produkty firmy osiągają najwyższe parametry zabezpieczeń i odporności na włamanie.
Unikatowe opatentowane rozwiązania, opracowane przez zespół doskonałych inżynierów i projektantów, gwarantują najwyższą jakość, bezpieczeństwo oraz niepowtarzalne wzornictwo naszych produktów. Za cel postawiliśmy sobie uzyskanie najlepszych dla klienta rozwiązań w konkurencyjnych cenach – podkreśla Katarzyna Łebkowska, dyrektor ds. marketingu i PR firmy Gerda. – Firma to jednak przede wszystkim ludzie. Dzięki wykwalifikowanej kadrze inżynierów, technologów i projektantów rozwijamy nasze systemy zabezpieczeń tak, aby spełniały oczekiwania klientów, kontrahentów oraz partnerów – dodaje.
Gerda posiada zakłady produkcyjne w Warszawie, Sokołowie i Starachowicach. Łączna powierzchnia hal produkcyjno-magazynowych to ponad 30 tys. m kw.
Promują i wspierają profesjonalistów
Spółka ma w ofercie produkty zarówno dla sektora inwestycyjnego (biura, instytucje publiczne, magazyny, osiedla, apartamenty itp.), jak i dla klientów indywidualnych. Dba przy tym zawsze o właściwe ich zainstalowanie i angażuje się w promowanie dobrych praktyk w tym zakresie. Dlatego włączyła się do ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej Dobry Montaż, promującejwłaściwe montowanie okien, drzwi, bram i elementów fasady budynku oraz upowszechniającej wśród inwestorów wiedzę o korzyściach wynikających z zatrudnienia do tych prac profesjonalistów. Kampanię pod hasłem „Dobry montaż jest tak samo ważny jak dobry produkt” zainaugurowano w grudniu 2014 r. Prowadzi ją Związek Polskie Okna i Drzwi zrzeszający producentów, dostawców i dystrybutorów stolarki budowlanej w Polsce. W 2018 r. jej patronem honorowym zostało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Dlaczego taka kampania to konieczność?
W Polsce wciąż bardzo popularne wśród klientów jest zlecanie instalacji stolarki budowlanej samodzielnie wybranym fachowcom. Uzyskane w ten sposób oszczędności są najczęściej pozorne, gdyż źle wstawione drzwi i okna powodują znaczne straty ciepła w budynku. W domach jednorodzinnych straty energii cieplnej wynoszą od 15 do 25 proc. W blokach sięgają nawet 45 proc. Niemal 60 proc. inwestorów indywidualnych zetknęło się z niefachowym montażem wyrobów stolarki budowlanej[1].Wynika to z faktu, że monterzy amatorzy nie tylko nie wiedzą, jak osadzać okna, drzwi czy bramy, ale też wykorzystują nieodpowiednie narzędzia i materiały. Dobry montaż musi być przeprowadzony zgodnie z wytycznymi producenta danego wyrobu i ogólnymi zasadami sztuki budowlanej. Profesjonalny monter ma odpowiednią wiedzę i umiejętności, a na plac budowy przychodzi wyposażony we wszystkie niezbędne narzędzia, m.in. miarkę, kątownik, przyssawki do szyb, piany montażowe, poziomnicę oraz wiertarkę udarową. Usługi eksperta nie są drogie – stanowią zwykle zaledwie 1 proc. wydatków związanych z całą inwestycją. Koszt uzależniony jest od wybranej techniki, specyfiki przedsięwzięcia i zastosowanych rozwiązań. Kupujący nie tylko ma pewność, że praca zostanie wykonana dobrze, ale też zyskuje dłuższą gwarancję na wyrób.
Przyszli monterzy stolarki budowlanej uczą się w klasach patronackich
W trakcie kampanii Dobry Montaż promowany jest zawód montera stolarki budowlanej. Dzięki staraniom Związku Polskie Okna i Drzwi, firm i instytucji z branży budowlanej (m.in. Gerdy) zawód ten został wprowadzony do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, a pierwsze klasy o tej specjalności powstały w roku szkolnym 2018/2019. W ramach projektu klas patronackich Dobry Montaż w 2016 r. Gerda nawiązała współpracę z Zespołem Szkół Zawodowych nr 5 im. Generała Ignacego Prądzyńskiego w Białymstoku. Objęła w nim patronat nad klasą o profilu monter zabudowy i robot wykończeniowych w budownictwie.
Organizujemy pokazy montażu naszych produktów .W trakcie tych spotkań zwracamy uwagę również na właściwości preparatów chemii budowlanej. Szkole przekazujemy nasze produkty do wykorzystania podczas zajęć praktycznych, a uczniom umożliwiamy odbycie praktyk u naszych partnerów w tym rejonie. Klasa liczy 25 osób. Rekrutację przeprowadzono zgodnie ze standardami wyznaczonymi przez szkołę – wyjaśnia Katarzyna Łebkowska. Podczas poprzedniej edycji Dobrego Montażu współpracowaliśmy również ze szkołami w Nowym Dworze Mazowieckim i Gdańsku. Wiosną 2019 r. rozpocznie się kampania służąca wsparciu promocji zawodu montera stolarki budowlanej wśród młodzieży. Związek POiD pomoże tym samym szkołom prowadzącym rekrutację do klas o tym profilu – dodaje.
Katarzyna Łebkowska jest zadowolona z pierwszych etapów programu: – Dzięki niemu wzrosła świadomość konsumentów, że profesjonalne zainstalowanie produktów budowlanych jest tak samo ważne jak dobry produkt – zapewnia komfort, estetykę oraz minimalizuje straty ciepła, co w efekcie daje satysfakcję z użytkowania drzwi czy też bram.
Akademia Gerda
W 2017 r. firma rozpoczęła realizację projektu „Akademia Gerda”. To cykl szkoleń i certyfikacji – zarówno dla samodzielnych fachowców, jak i pracowników firm usługowo-montażowych. Zajęcia odbywają się w salach szkoleniowych dysponujących odpowiednim wyposażeniem i przystosowanymi do potrzeb uczestników ścianami montażowymi. Prowadzone są przez doświadczonych instruktorów, którzy przekazują kursantom wiedzę z zakresu budowy oraz profesjonalnego montażu produktów.

Branża stolarki budowlanej potrzebuje wyedukowanych fachowców. Zespołowi Akademii Gerda zależy na tym, aby przekazać uczestnikom zajęć jak najwięcej wiedzy praktycznej, ponieważ najlepiej wyszkolonych będziemy polecać klientom w ramach programu Dobry Montaż – wyjaśnia Katarzyna Łebkowska. – „Drzwi + dobry montaż = satysfakcja klienta” – takie hasło przyświeca Akademii Gerda. Specjaliści, których umiejętności doskonalimy w naszej akademii, to wyedukowani uczniowie-monterzy, posiadający wiedzę techniczną i zawodową. W przyszłości zadbają o profesjonalny montaż naszych produktów – dodaje.
Dlatego do Akademii Gerda przyjmowane są jedynie osoby posiadające odpowiednią wiedzę teoretyczną, która jest weryfikowana podczas krótkiego testu. Warunkiem przyjęcia jest także minimum rok doświadczenia w montażu drzwi – w przypadku szkoleń podstawowych – lub przynajmniej dwa lata – w przypadku szkoleń specjalistycznych. Każde szkolenie jest zakończone testem sprawdzającym wiedzę teoretyczną lub/oraz egzaminem praktycznym, po których zdaniu uczestnicy otrzymają dyplom lub certyfikat potwierdzający nabyte umiejętności.
Polska wciąż korzysta z dotacji unijnych, co przekłada się na rozwój branży budowlanej. To z kolei wpływa na rosnące zapotrzebowanie na usługi monterów stolarki budowlanej.
Zauważalny jest wzrost aktywności inwestycyjno-remontowej. Konsumenci stawiają na wyroby ekologiczne, designerskie i energooszczędne. Wzrasta zainteresowanie termoizolacyjnością i akustyką. Monter stolarki budowlanej to zawód ze świetlaną przyszłością – podsumowuje Katarzyna Łebkowska.

Andrzej Rembowski

 

Konrad Feliksbrot
dyrektor ds. sprzedaży Gerda sp. z o.o.

Polski rynek stolarki od wielu lat rozwija się stabilnie. Równocześnie wzrasta świadomość konsumentów. By zaspokoić ich oczekiwania, wszyscy zaangażowani w powstawanie i instalację naszych wyrobów muszą systematycznie podnosić kwalifikacje. Dlatego tak istotne jest kształcenie zarówno osób związanych bezpośrednio z produkcją, jak i monterów zajmujących się instalacją coraz bardziej zaawansowanych technologicznie produktów. Dla konsumentów ważne jest, aby wybrany produkt funkcjonował bezawaryjnie przez wiele lat, a do tego niezbędny jest fachowy montaż. Zaangażowanie się w kampanię dobry Montaż jest oczywistą konsekwencją prowadzonego przez naszą firmę od dłuższego czasu projektu „Akademia Gerda”. W ramach akademii dajemy możliwość zapoznania się z najnowszymi rozwiązaniami, które gwarantują profesjonalizm świadczonych usług oraz pozwalają ekipom montażowym na budowanie marki na rynkach lokalnych. W przyszłości to najlepsze, profesjonalne ekipy montażowe będą najefektywniejszym kanałem sprzedażowym produktów zaawansowanych technologicznie i wymagających zindywidualizowanego podejścia do klienta.

 

[1] ASM Centrum Badań i Analiz Rynku, Badanie procesu decyzyjnego inwestorów w zakresie wyboru produktów stolarki budowlanej oraz znajomości kampanii Dobry Montaż, Kutno 2017.