BEATA KOZYRA
DYREKTOR GENERALNA
CZŁONEK ZARZĄDU POLSKIEJ IZBY PRZEMYSŁU TARGOWEGO

Nowoczesne stoiska targowe wyróżniają się oryginalną formą. Budują je specjaliści mający różne kwalifikacje, m.in. stolarze, monterzy i elektrycy, wykorzystując różne materiały, multimedia i systemy oświetleniowe. Dlatego pojawiła się idea stworzenia zawodów, które będą łączyć te kompetencje.

Polska Izba Przemysłu Targowego działa od 2006 r. jako izba gospodarcza przedsiębiorców branży targowej i branż związanych z organizacją targów, wystaw i eventów. W latach 1993-2006 prowadziła działalność jako Polska Korporacja Targowa. Mimo upływu czasu jedno pozostaje niezmienne: ludzie wciąż cenią sobie możliwość spotkania twarzą w twarz i poznania produktu czy usługi wszystkimi zmysłami. Dzisiejsze targi wyróżnia profesjonalizm i specjalizacja, a potencjalne zagrożenia, których się obawiano, takie jak internet, digitalizacja i globalna komunikacja, okazały się sojusznikami targów i doskonale im służą.
Nowoczesne stoiska targowe wyróżniają się oryginalną formą. Budują je specjaliści mający różne kwalifikacje, m.in. stolarze, monterzy i elektrycy, wykorzystując różne materiały, multimedia i systemy oświetleniowe. Dlatego pojawiła się idea stworzenia zawodów, które będą łączyć te kompetencje. W 2020 r. zainicjowaliśmy projekt Monter EXPO, a jego efektem było wprowadzenie do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego dwóch zawodów – monter konstrukcji targowo-wystawienniczych (na poziomie branżowej szkoły I stopnia) oraz technik obsługi przemysłu targowo‑wystawienniczego (na poziomie branżowej szkoły II stopnia i technikum). Projekt został zrealizowany wspólnie z Zespołem Szkół Budowlano‑Drzewnych w Poznaniu. W roku szkolnym 2022/2023 poznańska szkoła pierwsza w Europie rozpoczęła kształcenie specjalistów na tych kierunkach. Kwalifikacje jej absolwentów będą miały znaczenie w firmach zajmujących się techniczną obsługą targów, w szczególności przygotowaniem zabudowy targowo-wystawienniczej oraz scen na potrzeby konferencji i eventów, a także koncertów i innych wydarzeń o charakterze artystycznym. Uczniowie, oprócz przedmiotów teoretycznych, mają zajęcia praktyczne w firmach projektujących i budujących stoiska targowe, będących członkami Polskiej Izby Przemysłu Targowego.
Podejmujemy też inicjatywy skierowane do studentów, m.in. organizując Konkurs Design For Future, który ma na celu propagowanie wśród młodego pokolenia projektantów nowatorskich rozwiązań architektonicznych w wystawiennictwie i działalności eventowej, wzbudzenie potrzeby dbania o wysoką jakość usług w zakresie projektowania stoisk targowo‑wystawienniczych, a także popularyzację ekologicznego podejścia do ich tworzenia, ze szczególnym uwzględnieniem strategii jak najszybszego osiągnięcia neutralności emisyjnej. W latach 2022 i 2023 do udziału w konkursie zaprosiliśmy m.in. studentów kierunku architektura wnętrz, pragnących związać swoją karierę zawodową z branżą targową. Inną inicjatywą jest Klub #MłodziNaTargach przy Polskiej Izbie Przemysłu Targowego. Główne korzyści z uczestnictwa w klubie to: możliwość realizacji pomysłów zgłaszanych przez studentów i młodych profesjonalistów, udział w spotkaniach z ekspertami rynku targowego i webinariach branżowych, wsparcie merytoryczne przy pisaniu prac dyplomowych i magisterskich, a przede wszystkim szansa na poznanie branży „od wewnątrz”.